IT-palveluissa häiriöiden tehokas selvittäminen on erittäin tärkeää, jotta samoja virheitä ei toisteta uudelleen. Kari Saarelaisen väitöskirja pureutuu IT-palveluiden häiriöiden taustatekijöihin ja ennakoivan ongelmanhallinnan menetelmiin.
”IT-häiriöissä henkilövahinkojen määrä on vähäinen, mutta taloudellista vahinkoa tulee senkin edestä. Erään tutkimuksen mukaan neljä prosenttia Pohjois-Amerikan bruttokansatuotteesta kuluu IT-häiriöihin. Toisen tutkimuksen mukaan tyypillinen konesalihäiriö maksaa 8 000 Yhdysvaltain dollaria minuutissa. Siis minuutissa! Koko häiriö maksaa keskimäärin 630 000 dollaria.” (Saarelainen, K. Tivia News. 30.1.2017. Linkki artikkeliin alla.)
Linkki väitöskirjaan: How and why things happen – Anatomy of IT service incidents
Tivi ja Tivia ovat haastatelleet Karia hänen väitöskirjastaan:
- Artikkeli Tivian sivuilla: TIVIA News: Kun asiat lentävät tuulettimeen – IT-häiriöiden anatomiaa
- Artikkeli Tivissä: It-ongelmista paljastui yllätys – ihminen mokaa luultua harvemmin